Online retailer
• Voor twee afgevaardigden van een online retailer werd een compacte detailtour in Tokyo afgewerkt waar technische innovatie op de winkelvloer in het centrum van de aandacht lag. Verhelderend en gewoon prima om de eigen positie te bepalen en om de opgedane ervaringen om te zetten in company policy.

Retailers Fashion
• Voor een groep retailers (mode), allen lid van een branchevereniging verzorgden we een trip, een ontdekkingsreis op het gebied van mode door Tokyo. Vermoeiend, toegegeven, maar inspirerend! Collecties werden aangevuld, nieuwe invalshoeken, trends opgepikt. En uiteraard zoals dat hoort, uitstekend gegeten in bijzondere restaurants.

Internetbedrijf
• Voor de Duitse vestiging van een internationaal opererend bedrijf actief op het gebied van internet verzorgden wij een retailtour met de focus op vernieuwing in retail, de groep werd rondgeleid langs inspirerende winkelconcepten en er werden door verschillende Japanese van grensverleggende bedrijven presentaties gehouden.

Retailvastgoed 
• Vanwege de goede ervaringen tijdens de SSM-Retail Study Tour kregen we de vraag om een klein gezelschap, werkzaam in de retailvastgoed, rond te leiden in Tokyo. We stelden een speciaal en flexibel  programma samen waarin we snel konden schakelen. Zeer enthousiaste reacties, mede vanwege onze persoonlijke aanpak.

Het gezelschap reisde daarna door naar Hong Kong, waar wij dankzij onze prima contacten aldaar  een zeer goed ingevoerde gids ter plaatste regelden die hen efficient en terzake kundig door Hong  Kong loodste. Samen met de gids stelden wij een programma samen waarbij uiteraard rekening werd gehouden met de wensen van de verschillende deelnemers.

Toeristen
• Voor een ondernemend Nederlands gezin, bestaande uit vijf personen, stippelden we een schema uit en stelden we een lijst met bezienswaardigheden samen die tijdens het 10-daagse verblijf bezocht werden. We serviceden het gezin ‘op afstand’.

Retailers fashion
• ‘Ik ben in New York, Milaan, Parijs en Hong Kong geweest, maar Tokyo heeft toch wel de meeste variatie en is geweldig inspirerend’, aldus een van de vijf Nederlandse deelnemers aan een fashion retail inspiratie tour waarbij de focus lag op middle & high end. Voor hen selecteerden we winkels, concepten en stelden we een efficiënte route samen.

Retailers opticiens
• In samenwerking met VTC Travel Solutions en Flexbase stelden we voor 15 Nederlandse opticiens en hun toeleverancier een reis samen die voerde langs de retail in Tokyo en culturele schatten in Kyoto en omstreken. Een gedenkwaardige reis waar de deelnemers een geheel onbekende kant van Japan te zien en te proeven kregen.

Autojournalisten
• Een Duitse autofabrikant bood de journalisten een tour door Tokyo aan, de middag voorafgaande aan de Tokyo Motor Show. We bezochten samen met het Nederlandse architectenbureau Van der Architects, onder meer Roppongi Hills en een zg ‘microhuis’. We verzorgden de de routing en scherpten het programma wat aan.

Toeristen
• Een Nederlandse familie wilde het een en ander zien, dus hebben we ze een dag op sleeptouw genomen. Misschien op zich niet zo bijzonder, ware het dat de vader, destijds werkzaam bij een grote Nederlandse retailer enkele jaren geleden al eens een retail inspiratie tour met ons had meegemaakt. Toen was hij enthousiast, zo ook nu, maar nu als toerist.


CCw1g1mUEAEwx9z.jpg-largeSSM Retail Study Tour – Retail Real Estate
• In het kader van het 40 jarig jubileum stelden we voor SSM Retail Platform een  stevig inhoudelijk programma samen met presentaties door bedrijven als Tokyu Corporation (station/retail development Shibuya), CBRE, MUJI (life style), T-Site (Dytham-Klein Architects), UltraSuperNew (creative agency) en Vander Architects.

Maar liefst 39 leden van SSM kwamen naar Tokio en raakten in 4 dagen geïnspireerd door de verhalen en de projecten. De groep werd ontvangen door de Nederlandse ambassadeur.

 

Retail Inspiration Tour: Tokio en op bezoek bij Japanse huishoudens
• Leden van een designmanagement team van een internationaal opererend FMCG-producent (non-food) vonden inspiratie in Japan. We verzorgden de invulling van een 3-daags programma, waarvan 1 dag Kyoto. We bezochten ter zake doende retailers, nieuwe projecten. Maar we wilden dichter tegen de Japanse samenleving. Daarom bezochten we ook een aantal aan Japanse families thuis. Een unieke gebeurtenis. Wat ontstond was een leuke en leerzame uitwisseling van cultuur en praktische kennis.

Retailcontacten
• Voor een Nederlandse webshop legden we contact met een Japanse leverancier van stationary. De webshop voert nu een aantal Japanse producten in haar assortiment.

Retail Inspiration Tour Hong Kong & Tokyo 
• Een Nederlandse opticienketen, gelauwerd om haar vooruitstrevende marktbenadering wil een volgende stap zetten om haar innovatieve imago the bestendigen. Er volgt een orientatiegesprek in Nederland in een van de vestigingen. Hong Kong en Tokyo staan op de lijst van te bezoeken steden. Doel is nieuwe invalshoeken the vinden waarmee de keten de komende jaren aan de slag kan. Begrepen. En, o ja, vooral geen brillenzaken in de tour opnemen! Op basis van de doelstelling en onze ervaringen stellen we een programma samen; 1 1/2 dag Hong Kong en 3 dagen Tokyo.

We plannen het programma rond een weekend, zo blijft de ‘schade’ in gemiste werkdagen in Nederland beperkt. In Hong Kong worden de nieuwste flagshipstores bekeken, indrukken opgedaan in een aantal spectaculaire winkelcentra. Vervolgens op doorreis naar Tokyo voor een uitputtend programma. Verschillende wijken in Tokyo bezoeken we. Prachtige winkels, displays, het absolute topniveau aan service. Aan het eind van het programma keert het management, verfrist vol met nieuwe ideeën terug naar Nederland. Ze kunnen aan de slag.

Retail Studie Tour Bakkers
• Nederlandse bakkers in Tokyo… Een groep bakkers, aangesloten bij het NBC, komt naar Tokyo. Nieuwsgierig naar hoe de wereld van brood & banket er in Japan uitziet.

De broodcultuur in Japan is relatief jong en Japanners zijn geneigd aan alle geimporteerde producten en diensten een eigen draai te geven. Brood gevuld met noodles, deegmix met groene thee om maar eens wat te noemen. En geen traditioneel broodbeleg als ham, kaas of jam, maar creme met fruit; met gefrituurd varkensvlees, curry.
In nauw overleg met het NBC en reisorganisator First Incentive tuigen we een ambitieus programma op. We regelen hotel, faciliteiten en selecteren in overleg de restaurants. Tijdens de voorbereiding stellen we voor dat elke deelnemer een van zijn eigen favoriete producten meeneemt naar Tokyo. We voelen namelijk dat dit iets moois kan opleveren.

Op het programma staan winkelbezoeken, presentaties en er is ruimte om op een ontspannende manier wat cultuur op te snuiven. We bezoeken talloze bakkerswinkels, zien nieuwe concepten, bijzondere winkelinrichtingen. De deelnemers vergapen zich aan de presentaties maar ook aan de prestaties van het personeel; zo servicegericht!

We kijken natuurlijk ook naar non-food. En we brengen een bezoek aan de grootste foodbeurs van Azië, de Foodex.

Op de derde dag bezoeken we een bakker in een van de buitenwijken van Tokyo. Hij geeft een rondleiding in zijn bakkerij. En wanneer hij het door de Nederlandse bakkers meegebrachte brood staat te proeven is het een magisch moment, vakmensen onder elkaar. Deelnemers zijn na afloop van de tour moe, maar enthousiast en geïnspireerd.

Retail Inspiratie Tour
• “We komen terug” horen we in het voorjaar van 2010. En in het najaar zien we een aantal bekende gezichten in de groep van 35 Nederlandse franchisenemers, non-food. Twee dagen een intensief programma. Doel is het bekijken van winkels, interieur, producten, assortiment, presentatie, displays, service.

Voor ons een uitdaging om niet alleen de ‘nieuwkomers’ een bijzonder programma voor te schotelen, ook degenen die dat jaar eerder Tokyo bezochten willen we opnieuw inspireren. En daarin slagen we, samen met ‘Pim van den Berg Perspectives’. De deelnemers zijn onder de indruk van wat ze zien. En raken, letterlijk, ontroerd door de manier hoe het winkelpersoneel zich voorbereid op een nieuwe dag.

Toeristen (België)
• Voor een groep van 9 Belgische toeristen stellen we een weekprogramma samen. We begeleiden hen een week lang waarbij we natuurlijk ooh het nodige voor hen vertalen. We regelen vervoer en adviseren ze ten aanzien van het hotel en restaurants. Naast de bekende attracties kunnen we ze ook verrassen met minder bekende bezienswaardigheden. Het gezelschap is zeer tevreden en een fraai reisverslag in boekvorm valt enkele weken later als dank bij ons op de deurmat. En voor ons is het verfrissend om nu eens met een ‘toeristenblik’ door Tokyo te wandelen.

Retail Inspiration Tour
• Voor 22 franchisenemers van een grote Nederlandse speller (non-food) stellen we een tailor made programma samen. Doel: inspiratie opdoen, nieuwe inzichten. We down het in samenwerking met Pim van den Berg Perspectives. Participanten zijn enorm enthousiast. Erg moe, erg voldaan klinkt het “We komen beslist nog eens terug!”

Retail Inspiratie Tour
• De retailconsultant die we vorig jaar te gast hadden, mogen we wederom begroeten. Het wordt een memorabele trip voor ons allen. Tijdens zijn verblijf schudt Japan, dus ook Tokyo. De dag erop is er nog steeds chaos, veel winkels zijn gesloten vanwege de aardbeving het ontregelde openbaar vervoer. Desondanks slagen we er toch in om wat interessante winkels te bekijken.

Retail Studie Tour
• Voor het Nederlandse bureau VVO2 Retailcommunicatie stellen we een Retail Inspiration Tour samen waarin een bezoek aan de retailvakbeurzen ‘Japan Shop’ en ‘RetailTech’ zijn opgenomen. Voor de ploeg van VVO2 gaat het onder meer om het opdoen van nieuwe ideeën en het bijspijkeren van kennis aangaande nieuwste (communicatie-) technologieën op dat moment.

We regelen een presentatie bij een telecommer die een overzicht geeft van de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie. Tijdens het bezoek aan de beurzen treden we op als gids en tolk. Vooraf hebben we de beurzen geïnventariseerd welke beursdeelnemers interessant kunnen zijn en waar ze zijn te vinden op de beursvloer. Op de beurs ‘RetailTech’ krijgt VVO2 de ‘state of the art’ op het gebied van retail te zien. Uiteraard bezoeken we met hen ook een keur aan inspirerende winkels. Na afloop is de groep zeer voldaan. Later, in zijn column in het maandelijkse retailvakblad RetailTrends omschrijft de creative director de Retail Study Tour als een ‘retailrollercoaster’.

Marktonderzoek
• Op verzoek van een Japanse organisatie die Nederlandse bedrijven ondersteund wanner zij zaken met Japan willen doen, voeren we een marktonderzoek uit. Het bereft de mobiele telefoonmarkt. Doel is om inzicht te krijgen in de markt, spelers en mogelijkheden om deze markt te betreden. Het rapport wordt afgeleverd in een Engelse en Japanse versie.

Retail Inspiratie Tour
• Voor een Nederlandse retailconsulent stellen we een programma samen. Doel is om te zien way de ‘state of the art’ is in retail. Daarnaast wordt het bezoek gebruikt om for diverse opdrachtgevers informatie in te winnen en nieuwe ideeen op te doen. Beurzen die we bezoeken zijn onder meer ‘Retail Tech’, ‘IC Cards’ en de ‘Security Show’. De dagen dat hij de beurs bezoekt wordt hij begeleid door een tolk. Vooraf hebben we natuurlijk de beurs geïnventariseerd. Twee dagen later bezoeken we met hem ook de vakbeurs ‘Drug Store Show’, een beurs gericht op drogisterijen, beautysalons en gezondheidszorg. De retailconsulent is enthousiast en belooft volgend jaar terug toekomen. En hij houdt woord.

Guidance/Consultance
• Tijdens een bezoek van een Marokkaanse delegatie wordt Retail in Japan ingehuurd om mee te werken aan de match making tussen Japanse bedrijven Marokkaanse bedrijven. De delegatie bestaande uit een keur aan bedrijven, is enkele dagen in Tokyo, bezoekt onder meer de vakbeurs Foodex, en is op zoek naar potentiële Japanse partners. Retail in Japan arrangeert de ontmoetingen en treedt op als tolk tijdens de besprekingen.

Marktonderzoek
• In opdracht van een Nederlandse consultancy in de gezondheidszorg, brengen we de markt van ‘Foshu’ produkten, foodproducten met een gezondheidsclaim, in kaart. Het onderzoek geeft onze opdrachtgever onder meer inzicht in marktaanbod, het aantal spelers, assortiment, welke producten zij voeren, prijs/inhoud. Uiteraard zit bij elk product een beschrijving van de gezondheidsclaim en werkzame ingrediënten. En foto’s van de producten zijn bijgesloten. De opdrachtgever is tevreden met het rapport.

Guidance/Consultance
• Retail in Japan begeleidt een Nederlandse ondernemer die zijn franchise concept (food) op de Japanse market wil introduceren. De werkzaamheden: onder meer het schrijven van een marktverkenning, het leggen van contacten, vertalen en tolken, gidsen. We arrangeren ontmoetingen en verder leveren we achtergrondinformatie waarop de ondernemer zijn beslissingen kan baseren.

Gidsen  &  location hunting
• Voor een Nederlandse filmmaker leggen we contacten, zoeken we geschikte filmlocaties en doen we voor vertaling en fungeren we als tolk.

Retail Inspiratie Tour
• In samenwerking met ‘Pim van den Berg Perspectives‘ stellen een programma samen voor een Retail Inspiration Tour in Tokyo voor een grote Nederlandse speler in de food business. Doel is om door middel van deze tour ideeen op te doen. Daarnaast dwingt een stad als Tokyo om bestaande conventies los te laten waardoor deelnemers hun eigen visie op een frisse manier tegen het licht houden en komen tot nieuwe inzichten. We zien veel. Van alles. Van een prachtige fooddisplays tot producten die aanzetten tot nieuwe denkrichtingen. De groep keert na vier dagen huiswaarts en enkele maanden later verschijnt het eerste resultaat op de markt. Twee jaar later word verder een nieuw concept gelanceerd waarvan de basis is gelegd na het bezoek aan Tokyo.

Marktonderzoek & Store check
• Voor Euromonitor International, ‘world leader in strategy research for consumer markets’ verrichten we onderzoek op het gebied van de ‘Japanse Verpakkingsindustrie’ en marktonderzoek/store check voor de productcategorie ‘Huishoudelijke Apparatuur.’
Beide onderzoeksresultaten zwijn gepubliceerd en toegevoegd aan de lijst van Euromonitor International.

HOME

Retailend Japan zie je pas echt met 

RetailinJapan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.